
Sammendrag
I denne artikkelen blir funnene fra en undersøkelse av kristenkonservative gruppers kritikk av kjønnsundervisning i skoler diskutert. Gjennom diskursanalyse analyserer vi gruppenes argumenter og strategier. Undersøkelsen viser at deres perspektiv er forankret i en streng, kristenkonservativ forståelse av kjønn hvor juridisk beskyttelse av LHBTQ+-personer og kjønnsdiversitet ses på som en trussel mot familieverdier. Gruppenes mest sentrale strategi innebærer å søke retten til å unnta barn fra skolen i timer med kjønnsrelatert innhold.
Nøkkelord: undervisning om kjønn, kristenkonservativ, skeiv, LK20, mangfold
Les hele artikkelen hos Scandinavian University Press (scup.com): https://www.scup.com/doi/10.18261/tfk.49.1.3
Dette er en Open Access artikkel distribuert under vilkårene Creative Commons CC-BY-NC 4.0
DOI: https://www.scup.com/doi/10.18261/tfk.49.1.3