Utgave: 1/2025 Åpent nummer

Kristenkonservativ kamp mot undervisning om kjønn i skolen

Forsideillustrasjon Tidsskrift for kjønnsforskning 1-25 med grafisk design i rød, hvit og lilla utsnitt av Kildens logo K

Sammendrag

I denne artikkelen blir funnene fra en undersøkelse av kristenkonservative gruppers kritikk av kjønnsundervisning i skoler diskutert. Gjennom diskursanalyse analyserer vi gruppenes argumenter og strategier. Undersøkelsen viser at deres perspektiv er forankret i en streng, kristenkonservativ forståelse av kjønn hvor juridisk beskyttelse av LHBTQ+-personer og kjønnsdiversitet ses på som en trussel mot familieverdier. Gruppenes mest sentrale strategi innebærer å søke retten til å unnta barn fra skolen i timer med kjønnsrelatert innhold.

Nøkkelord: undervisning om kjønn, kristenkonservativ, skeiv, LK20, mangfold

Les hele artikkelen hos Scandinavian University Press (scup.com): https://www.scup.com/doi/10.18261/tfk.49.1.3


Dette er en Open Access artikkel distribuert under vilkårene Creative Commons CC-BY-NC 4.0 

DOI: https://www.scup.com/doi/10.18261/tfk.49.1.3

Nyhetsmagasinet

Vårt nyhetsmagasin er en uavhengig nettavis og medlem i Fagpressen.