Sammendrag
I denne artikkelen gjør vi en nærstudie av en intervjusekvens med en instituttleder ved Universitetet i Agder. Vi utforsker hvordan hen blir oppmerksom på og vurderer førsteamanuenser hen mener har professorpotensial, og støtter opp under deres professorkvalifisering. Vi bringer dette «arbeidet» i dialog med andre data fra forskningen hen deltar i, og i dialog med andres forskning. Det gjør vi for å sannsynliggjøre at det nevnte arbeidet er preget av den intervjuede instituttlederens eget ståsted, men også av institusjonelle forhold – deriblant kjønnede forståelser og praksiser. Vi har brukt institusjonell etnografi i datautviklingen og analysen vår.
Nøkkelord: professoropprykk, instituttleder, universitet, kjønn, institusjonell etnografi
Les hele artikkelen hos Scandinavian University Press (scup.com): https://www.scup.com/doi/10.18261/tfk.49.2.2
Dette er en Open Access artikkel distribuert under vilkårene Creative Commons CC-BY-NC 4.0