Utgave: 2/2025 Åpent nummer

Professorpotensial? En nærstudie av en instituttleders «arbeid» for å bidra til førsteamanuensers professoropprykk ved Universitetet i Agder

Tilpasset forside tidsskrift 2-25

Sammendrag

I denne artikkelen gjør vi en nærstudie av en intervjusekvens med en instituttleder ved Universitetet i Agder. Vi utforsker hvordan hen blir oppmerksom på og vurderer førsteamanuenser hen mener har professorpotensial, og støtter opp under deres professorkvalifisering. Vi bringer dette «arbeidet» i dialog med andre data fra forskningen hen deltar i, og i dialog med andres forskning. Det gjør vi for å sannsynliggjøre at det nevnte arbeidet er preget av den intervjuede instituttlederens eget ståsted, men også av institusjonelle forhold – deriblant kjønnede forståelser og praksiser. Vi har brukt institusjonell etnografi i datautviklingen og analysen vår.

Nøkkelord: professoropprykk, instituttleder, universitet, kjønn, institusjonell etnografi

Les hele artikkelen hos Scandinavian University Press (scup.com): https://www.scup.com/doi/10.18261/tfk.49.2.2


Dette er en Open Access artikkel distribuert under vilkårene Creative Commons CC-BY-NC 4.0 

DOI: https://doi.org/10.18261/tfk.49.2.2

Nyhetsmagasinet

Vårt nyhetsmagasin er en uavhengig nettavis og medlem i Fagpressen.