"De sier det er et vestlig fenomen". Slik starter filmen Dangerous Living. Coming Out in the Developing World fra 2003. Og slik starter de fleste hjertesukk fra våre skeive venner i Øst-Afrika. I snart et år har samboeren min og jeg lett etter og funnet det som er av homoaktivister i Uganda, Kenya og Tanzania. De er ikke mange, de er sjelden åpne, men de finnes, til tross for at deres politiske og religiøse ledere stadig hevder at homoseksualitet er uafrikansk, og at afrikanske homoseksuelle derfor ikke eksisterer. Det som er av homoorganisasjoner seiler under falskt flagg, som "kvinne"- eller "menneskerettighets"-organisasjoner, men har likevel sjelden kontakt med nettopp kvinne- eller menneskerettighetsbevegelsen. De er derimot små og isolerte, til tider ganske rådville, på leting etter argumenter, ressurser og strategier. De færreste av aktivistene har egentlig et konkret mål for organisasjonene. De vet bare at de ønsker seg noe annet, noe bedre enn slik det er nå. De lever i stadig frykt, for politiet som trakasserer dem, arresterer dem og presser dem for penger. For familien som kanskje vil snu ryggen til dem, og hva slags sosialt sikkerhetsnett har de da, i et samfunn der velferdsstaten er en utopi? For jobben, som er hard nok å få, om de ikke skal måtte risikere å miste den igjen.
Vestlig homofobi
"Det er ikke homoseksualiteten som er et vestlig fenomen, snarere homofobien", sier imidlertid en filippinsk homoaktivist et stykke ut i filmen Dangerous Living. For faktum er at de gjeldene lovene mot homoseksualitet i dagens Øst-Afrika er en arv fra kolonistene. Det paradoksale er at flere tiår etter at kolonistatene opphevet disse lovene på eget territorium, lever de i beste velgående i de postkoloniale statene.
- Vi kan selvfølgelig lære mye av Vestens kjønnsforskning. Men til syvende og sist må vi dyrke fram vår egen teori, med utgangspunkt i våre egne kulturelle tradisjoner, sa Sylvia Tamale da jeg intervjuet henne for KILDEN tidligere i år. Hun er professor ved og dekan for det juridiske fakultetet ved Makerere universitet i Kampala, hovedstaden i Uganda. Dessuten er hun en av de mest frittalende feministene i regionen og er en viktig bidragsyter til den stadig økende forskningen rundt ikke-heteronormative afrikanske seksualiteter.
For hvordan imøtegår man best påstandene om homoseksualitet som et ikke-afrikansk fenomen? Jo, selvfølgelig gjennom forskning - i dette tilfellet først og fremst historisk, juridisk, etnologisk og sosialantropologisk.
Utfordrende bøker
De siste årene har det kommet hele tre engelskspråklige akademiske bøker som viser fram et mangfold av seksualiteter med dype røtter i afrikanske tradisjoner og kulturer. De utfordrer ikke bare de rådende heteronormative forestillingene på kontinentet, men også vestlige forestillinger om hva seksualitet og samliv er og kan være. Ta for eksempel sangomaene i Sør-Afrika. De er tradisjonelle healere som "låner ut" kroppen sin til forfedre. Hvis det er en mannlig forfader som tar plass i den kvinnelige sangomaen, tar hun seg en kone som hun lever med. Den biologiske kroppen spiller plutselig liten rolle. Eller ta de ulike formene for ekteskap mellom kvinner i enkelte samfunn i Kenya og Tanzania, der en eldre enke kan gifte seg med en yngre kvinne for å ha noen som kan ta vare på henne, samtidig som hun får noen som kan arve henne. Disse ekteskapsforordningene har vært praktisert iårhundrer, men er nå truet av de moderne, homofobiske lovene.
Stephen O. Murray og Will Roscoe har redigert Boy-Wives and Female Husbands. Studies of African Homosexualities. Boka er en essaysamling som spenner vidt. Den gjør blant annet bruk av muntlige fortellinger, tidlige etnologiske studier av tyske og franske forskere, samt forskning fra de seneste år. Alt i alt tar den leseren med på en rundtur i vel femti afrikanske samfunn og viser fram ulike former for samkjønnsseksualitet til forskjellige tider i de ulike kulturene. De mange formene for homoseksualiteter deles inn i tre hovedgrupper: 1) forhold med kjønnsdifferensierte roller, 2) forhold med aldersdifferensierte roller, og 3) mer eller mindre likeverdige eller gjensidige forhold. Til sammen viser boka fram et mangfold av kjønn og seksualiteter som ville fått enhver queerteoretiker til å hikste av fryd.
Marc Epprecht er assisterende professor ved det historiske fakultetet ved Queen's University i Canadaog er involvert i The Outreach Program of Gays and Lesbians of Zimbabwe. Han skriver i introduksjonen til Hungochani. The History of a Dissident Sexuality in Southern Africa at denne boka er rettet mot bigotter (skinnhellige personer, hyklerske religiøse. Red. anm.) i Afrika, men har også en høne å plukke med alle i Vesten som iler til med fordømmelse og patronisering på dette området. Han mener vi i Vesten skal passe oss litt når vi fordømmer afrikanske lederes homofobi, så vi ikke fyrer opp under arrogante og selvforherligende forestillinger om hvor progressive vi selv er, her oppe i nord. Sør-Afrika, med sin radikale grunnlov, er et eksempel på at bildet er langt mer flerdimensjonalt enn som så.
De Sør-Afrika-baserte antropologene Ruth Morgan og Saskia Wieringa står bak Tommy Boys, Lesbian Men and Ancestral Wives. Female same-sex practices in Africa. Denne boka er er en unik samling livshistorier fra seks ulike afrikanske land. Åtte lesbiske aktivister ble sendt ut i felten i sine respektive hjemland med båndopptaker og notisblokk for å intervjue kvinner som lever med andre kvinner. Historiene ble siden redigert og tematisert, og satt inn i en større sammenheng av redaktørene. I boka møter du de tidligere nevnte sangomaene og kvinner som lever i tradisjonelle kvinneekteskap, men også kvinner som heller enn å identifisere seg som lesbiske, ser på seg selv som menn - såkalte "tommy boys". Tommy boys er den afrikanske varianten av "tomboys", det vil si jenter som ter og kler seg som gutter. Dessuten kan man lese om fenomenet "mummy-baby"-forhold som er utbredt i mange av internatskolene som middel- og overklassen sender døtrene sine på. Mummy-baby-forholdene dyrkes av en eldre og en yngre skolejente, der den eldre passer på den yngre mot å motta gaver og tjenester. Forholdene kan ha seksuell karakter.
Rot og nysortering
Alt du trodde du mente om kjønn, seksualitet og identitet blir med andre ord rotet sammen og sortert ut på ny i disse tre bøkene. Men viktigst av alt er at bøkene gir de afrikanske aktivistene gode kort på hånden når de skal ut og kjempe mot fordommene og den rådende homofobien i sine ulike hjemland.
- Morgan, Ruth og Wieringa, Saskia: Tommy Boys, Lesbian Men and Ancestral Wives. Female Same-Sex Practices in Africa. Jacana Media, 2005.
- Epprecht, Marc: Hungochani. The History of a Dissident Sexuality in Southern Africa. McGill-Queen's University Press, 2004
- Scagliotti, John: Dangerous Living. Coming Out in the Developing World. DVD, First Run Features, 2005
- Murray, Stephen O. og Roscoe, Will: Boy-Wives and Female Husbands. Studies of African Homosexualities. St.Martin's Press, New York. 1998.
- Feminist Africa: Årets nummer av det Sør-Afrika-baserte tidsskriftet Feminist Africa har "Subaltern Sexualities" som tema. Hensikten er å "utforske det mangfoldet av seksualiteter som eksisterer på tvers av normativ hetero- og homoseksualitet", skriver redaktørene i forordet. Alle artiklene samt tidligere numre av tidsskriftet kan lastes ned fra www.feministafrica.org