Unike i Norden

Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved Universitetet i Bergen er unike, i hvert fall på ett område. De tilbyr, som de eneste i Norden, mulighet til å ta en mastergrad i Gender and Development. For to år siden tok de imot det første kullet med studenter fra hele verden. I høst leverte de sine masteroppgaver. Temaene spenner vidt, fra familieplanlegging i Zanzibar, til alderdom i Malagasy og lokale kvinnelige fiskehandlere i Lake Victoria i Uganda. Første kvinne med doktorgrad underveis i faget er Gaudencia Mutema .
Gaudencia Mutema jobber med doktorgraden ved Senter for Kvinne- og kjønnsforskning i Bergen

Gaudencia Mutema sammenligner ulike erfaringer med integrasjon blant de rwandiske flyktningene i Zimbabwe og i Bergen. Hun legger særlig vekt på religionens betydning i flyktningenes liv. Mange intervjuer er foretatt og mye har gjort mektig inntrykk. Nå venter et stort arbeide med å gjøre avhandlingen ferdig.

Familieplanlegging i Zanzibar

Noen er imidlertid ferdige. De har avsluttet sin mastergrad.

- Måten maskulinitet og feminitet er konstruert, er sammen med religion et hinder for familieplanlegging og reproduktiv helse. Det fant Halima Shamte etter studier i Zanzibar, noe hun redegjør for i sin masteroppgave. Forholdet mellom kjønnene er et hinder for bruk av prevensjon. Menn må involveres mer i arbeidet for reproduktiv helse, mener Shamte, siden det er de som har det siste ordet når det gjelder seksualitet og reproduksjon.

Fødselsregistrering i Bangladesh

Siden 1875 har Bangladesh hatt lover om fødselsregistrering. Men de har ikke fungert. Fødsler registreres i liten grad. Nå er imidlertid regjeringen i samarbeid med UNICEF, i gang med å introdusere universell fødselsregistrering i landet. Dette er viktig for å sikre barns menneskerettigheter, siden det gir mulighet til å bevise identitet og alder – noe som er særlig viktig for jenter. I tillegg vil registreringen gjør offentlig planlegging enklere. Lise M Østby har intervjuet både foreldre, helsearbeidere, representanter for frivillige organisasjoner, og for styresmaktene – og hun fant at de fleste var positive til det nye prosjektet. Altså burde det omsider være mulig å gjennomføre lovbestemmelsen fra 1875.

Alderdom i Malagasy

Alderdom studeres gjerne i en Nord Amerikansk eller Europeisk sammenheng. Gerontologien innsnevrer fokuset på alderdom til de psykologiske og biologiske aspektene ved det. Men aldring er også en sosiokulturell prosess, mener Geir Tonstøl. Hans bidrag til å utvide perspektivet er studier i Malagasy- samfunnet. Der innebærer å bli gammel å være ray aman’dreny , noe som oversatt til engelsk betyr ’far og mor’. Å ha oppnådd dette innebærer status. Tonstøls studie undersøker eldres rolle og status i samfunnet og i dagliglivet, med særlig vekt på samhandlingen med de unge. Og han ser på hva kjønn betyr i forhold til ray aman’dreny .

Barn i Malagasy

Cathrine Evans har utforsket hvordan barn i fattige familier i Malagasy takler at en av foreldrene blir innlagt på sykehus med en langvarig lidelse, som tuberkulose. Skikken er at familien, som regel ektefellen, må sørge for den innlagte pasienten. Mens dette pågår er barna gjerne overlatt til seg selv. Hvordan tilpasser gutter og jenter seg dette. Hvilke oppgaver utfører de, hvilke roller går de inn i? spør Cathrine Evans i sin masteroppgave.

Fiskere og fiskehandlere i Lake Victoria i Uganda

Marianne Yayi Kajokaya har studert fiskere og fiskehandlere i Lake Victoria i Uganda. Fiskeindustrien i området har gått gjennom store forandringer knyttet til økologi, moderne teknologi og globaliseringen av fiskemarkedet. I sin studie søker hun å forstå forholdet mellom fiskere og fiskehandlere – ut fra et kjønnsperspektiv. Kvinnene har tatt steget inn i fiskeindustrien. De kjøper båter – og ufører en del jobber som før var forbeholdt menn. Samtidig utfører de noen av kvinnenes oppgaver. Ved å delta i fiskeindustrien blir kvinner mer selvstendige i sine forretninger og forbedrer statusen i samfunnet som sådan, mener Marinne Yayi Kajokaya.

Feminisme i Afrika

Kjønnsmodeller og/eller utviklingsmodeller afrikanske hjelpeprogram er basert på, er i for stor grad bygget på vestlige perspektiver, og i for liten grad på afrikansk historie, erfaringer og verdier, mener Fredrick Kindi Immanuel. Resultatet er at utvikling er blitt utvikling for menn – siden de fleste programmene er lagt opp for å få Afrika til å passe inn i den kapitalistiske modellen som er karakteristisk for vesten. Dermed risikerer Afrika å miste sin kulturelle identitet, og mulighetene for at afrikansk feminisme kan bygge på afrikanske kvinners historie forblir rent lureri. Han anbefaler å hente kunnskap og visdom i Amartya Sens tanker. Her tilbys et bedre alternativ både for kvinners utvikling – og for Afrikas utvikling, mener Fredrick Kindi Immanuel.

HIV og AIDS i Tanzania

Vendelin Simon har skrevet om hvordan lokal kultur og tradisjon bør tas i bruk i det forebyggende arbeidet mot HIV og AIDS (se egen sak hos KILDEN).

Vil du vite mer om masteroppgavene. Ta kontakt med Janne B Bøe , ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning i Bergen

janne.boe@skok.uib.no

 

Siste saker

Kalender

Nyhetsmagasinet

Vårt nyhetsmagasin er en uavhengig nettavis og medlem i Fagpressen.