Sosiologen Anita Lynne har i en undersøkelse blant ungdom i Oslo kartlagt hvordan klesstiler og forbruk av klær er med på å signalisere identitetstilknytning.
I en storby med mange mennesker og flyktige møter blir klærne viktige identitetsmarkører - de signaliserer noe om hvem du er. Det går frem av undersøkelsen at ungdom har stor kunnskap om klærnes meningsinnhold. De ulike klesstilene assosieres med østkant, vestkant, foreldre med høy/lav inntekt og status-/ikke-status-yrker.
Undersøkelsen har også kartlagt kjønnsforskjeller i ungdommens forbruksmønster. Jenter bruker mer tid og penger på klær. Gutter har mindre kunnskap om klær. For å kunne fremstå som oppdaterte i klesveien, kjøper de oftere klær av kjente merker i dyre butikker. Butikkene blir på denne måten guttenes garanti for å fremstå som oppdaterte i klesveien.
Lynne har intervjuet 19 ungdommer i alderen 16 til 19 år, og 128 ungdommer fordelt på to videregående skoler i Oslo har svart på spørreskjema. Undersøkelsen er utført ved Statens institutt for forbruksforskning.