Hvor deilig er du?

Hvor deilig er du?

Jenter viser fram kroppen sin på nettsteder for ungdom, som deiligst.no. Slike nettsteder bekrefter et mediebilde som gjør ungjenter til mykpornomodeller, mener forsker Anja Hirdman.
Mer om Kropp
Mer om Media

På hvilken måte er ungdoms presentasjon av seg selv på internett påvirket av kjønn og seksualitet i musikkvideoer og magasiner? Hvordan skal vi forstå ungdommens kommunikasjon via bilder? Hvordan forholder den seg til kjønnsstrukturer?


Anja Hirdman. Foto: Kristina Jullum Hagen

Den svenske medieforskeren Anja Hirdman har sammenlignet bilder av jenter og gutter fra ungdomssiden snyggast.se med bilder fra jentebladene Frida og Veckorevyn, samt mannebladene Slitz og Moore.

Hirdmans studie er del av det nordiske samarbeidsprosjektet “Unge, kjønn og pornografi”.

– De unges selvrepresentasjoner på nettet handler om å bli sett og bedømt som visuelle objekt, sier Hirdman. I materialet fant hun klare kjønnsforskjeller.

– Gutter og jenter tar i bruk de kodene de antar blir mest verdsatt hos det motsatte kjønn. Hvordan kjønn presenteres her sier derfor noe viktig om hvordan ungdom tolker idealene for maskulinitet og femininitet, sier Hirdman.

Jenter er kropp, gutter er hode

Internettsteder hvor ungdom kan presentere seg selv dukket opp i begynnelsen av 2000. Ved siden av reklame inneholder sidene tekst og bilder produsert av ungdommene selv. Bildene poengsettes av leserne på en skala fra en til ti, og de med flest stemmer havner på topp 10 eller topp 20-lister. I følge Hirdman er det typisk at de jentene som får flest stemmer og blir værende lengst på snyggast.se, bruker mykpornokoder. Det kan dreie seg om blikk, ansiktsuttrykk, poseringer og klesplagg.

– Fremhevelsen av puppene er en tidstypisk mediekode for feminin seksualitet, sier Hirdman. De vanligste bildene av jentene på snyggast.se er nærbilder av ansiktet og bysten.

Puppene fremheves gjennom ulike poseringer og ofte med utringning som viser tydelig kløft.

– Denne måten å posere på er velkjent fra massemedia. Unge jenter skal vise at de er bevisste på at de har en kvinnekropp gjennom å fremheve de kvinnelige delene av den, sier forskeren. Den kroppslige selvbevisstheten er fraværende i guttenes bilder.

– De vanligste bildene av gutter er ansiktsbilder med et uengasjert eller melankolsk uttrykk. Bildene fokuserer på ansiktet og kan gi uttrykk for en ikke-kroppslig mannlighet, sier Hirdman. Både i ungdommenes selvrepresentasjoner og i medieutvalget, fant hun samme visuelle forskjell; femininitet kommuniseres med en kroppslig selvbevissthet, mens maskulinitet kommuniseres som ikke-kroppslig.

Avhengig av respons

– I bildene av jenter som får flest stemmer, er betrakteren gitt en sentral rolle. Jentene poserer tydelig for den som skal se bildet, sier Hirdman.

Selvrepresentasjonene av jentene følger dermed, i følge Hirdman, den mykpornografiske konvensjonen i guttebladene. - De har et innbydende feminint uttrykk som retter seg mot betrakterens deltagelse og verdsettelse, sier hun.

– Det ser ut som det feminine idealet er å være klar over og å synliggjøre sin egen kropp. I tillegg ser det ut som om jentene er mer avhengige av responsen de får, mener Hirdman. De er mer interaktive med kamera og med publikum. Bildetekster som “Vær så snill, stem 10 på meg”, “søt?”, “fin kropp?” er vanlige hos jentene, men ikke hos guttene. I motsetning til jentene virker det som om guttene unngår alt som spiller på seksuell retorikk eller åpenbar tilgjengelighet, sier Hirdman.


Susanne V. Knudsen. Foto: Beret Bråten

Hun viser til at bildene av guttene oftest er nærbilder med fokus på øynene. Bildene skal uttrykke følelser, personlighet og karakter. Bildets mål er i første omgang å engasjere betrakteren i tankene til personen på bildet. Undersøkelsen viser i følge Hirdman to ting: - Ungdom aksepterer og bruker de bildene som florerer i massekulturen. Nettsteder som snyggast.se tydeliggjør mypornoposisjonen unge kvinner må innta for å få plass i media i dag, sier hun.

Selvrepresentasjoner og gratis pornografi

I den norske delen av forskningsprosjektet har professor Susanne V. Knudsen sammenlignet nettstedene deiligst.no og hotnot.no med nettsteder med gratis pornografi.

– Skulle du ved en feilstavelse havne på en side for gratis pornografi, tar det lang tid å komme seg ut igjen. For hver gang du prøver å lukke et vindu, dukker en ny side med pornografiske bilder og materiale opp på skjermen. Hvordan forholder ungdom seg til den økende mengden av gratis pornografi på internett, spør Knudsen.

Hun mener den voksende mengden av gratis pornografi gir flere unge mulighet til frivillig bruk av pornografi, men også for en ufrivillig konfrontasjon med pornografi i form av f.eks. pop-ups.

Knudsen fant flere forskjeller og likheter mellom nettsteder for gratis pornografi og selvrepresentasjonssidene. - Forsidene minner om hverandre i oppstillingen av fotografiene som collager. Forskjellen er at pornografien rommer masturberende, penetrerende og ejakulerende kropper, mens selvrepresentasjonssidene benytter seg av selvbeskuende og selvutstillende kropper, sier professoren. Hun mener det er tvilsomt å bruke betegnelser som pornografi, halvpornografi eller pornografisering om selvrepresentasjonene.

I stedet går selvrepresentasjonene inn i konkurransen om å score flest poeng, og ligner derfor mer på Robinson og andre realityserier, sier Knudsen.

Pathos og ethos

Knudsen benytter begrepene pathos og ethos for å sammenligne nettstedene for ungdom med nettstedene for gratis pornografi. Begrepet ethos appellerer til følelsene ved å skulle behage, pathos gjør det samme, bare voldsommere og med hensikt å skulle bevege lidenskapene.

– Nettstedene for ungdom setter ethos i forgrunnen mens nettstedene for pornografi setter pathos i forgrunnen, sier Susanne V. Knudsen. Hun mener selvrepresentasjonene henviser til de pornografiske fotografiene ved å bruke seksuelle poseringer og delvis nakenhet. Særlig jentene benytter seg av pathos for å få poeng.

Omvendt tar nettstedene for pornografi i bruk delvis nakenhet og benytter seg av ethos som medhjelper.

Kvinnekroppen dominerer

En annen likhet Knudsen finner er at kvinnekroppen dominerer, både på nettstedene for ungdom og på nettstedene for gratis pornografi.

– Man kan på denne måten si at disse nettstedene fremstiller kvinnekroppen som objekt og at de ekskluderer den mannlige kroppen. Det blir jentekroppen som appellerer til brukerne om å bli på nettstedene, sier Susanne V. Knudsen.

På deiligst.no kan man klikke seg inn på kategoriene jentekropp og guttekropp i tillegg til ikonene for jenter og gutter. Som Hirdman finner Knudsen klare kjønnsforskjeller. - Under valget jentekropp viser jentene seg ofte delvis nakne og poserende. De stiller ut deler av kroppen med fokus på bryster og kvinnelige former. På guttekropp vises maskulinitet gjennom å fremstå som muskler og ansikt. Guttene fotograferer ofte seg selv gjennom et speil og fremstår som selvbesuende fremfor selvutstillende. Jentene gjør begge deler, med vekt på selvutstillende, sier Knudsen.

Fremtidige utfordringer

Professor Susanne V. Knudsen ser tendenser til at menns kropper i større grad enn før stilles ut som seksuelt appellerende kropper.

– Spørsmålet er om ikke selvrepresentasjonene og pornografi på internett i større grad vil overlappe hverandre, og om kvinnekroppen vil fortsette å dominere, avslutter Knudsen.

– En stor del av diskusjonen i Sverige i dag handler ikke først og fremst om inneholdet i bildene, men om hvem som har tilgang til dem. Ungdom som kommuniserer med hverandre på internett forventer ikke at voksne også kan delta. Vi hadde et tilfelle i Sverige, Alexandramannen, hvor en voksen mann utga seg for å være en ung jente for å komme i kontakt med og møte unge jenter. Bruken av mykporno elementer i selvrepresentasjonene får nye implikasjoner i møte med de nye sosiale situasjonene som internett medfører, avslutter Hirdman.